Voda, základ pitného režimu

MÁTE POCIT, ŽE JE DODRŽOVÁNÍ PITNÉHO REŽIMU SLOŽITÉ? MÁME PRO VÁS NĚKOLIK TIPŮ, JAK TO ZVLÁDNOUT.

Pitný režim

Lidské tělo je z 60% tvořeno vodou a tu je pochopitelně nutné vhodně doplňovat. Jakmile je pitný režim zanedbán, tělo začne reagovat a stávkovat. Můžete se cítit unavení, nesoustředění, bude Vás bolet hlava. Dehydratace může vést i k oslabení imunity a vyšší nemocnosti.

Jak dehydrataci předejít?


Množství potřebných tekutin závisí na věku, pohlaví, náročnosti zaměstnání, aktuání teplotě okolí a mnoha dalších faktorech. Obecně by měl průměrný dospělý na kilogram vlastní váhy denně vypít 30 ml tekutin. Zjednodušeně je to něco kolem dvou až dvou a půl litrů tekutin.

O něco složitější je to s dětmi. Dětský organismus má větší potřebu vody, než organismus dospělého člověka. Je totiž tvořen větším podílem vody, u novorozenců je to až 77 %, u batolat okolo 75 % a u dětí okolo 70 %). Platí proto pravidlo, že čím menší je dítě, tím více tekutin potřebuje. Nedostatek tekutin se podobně jako u dospělých projevuje únavou, bolestí hlavy, vyčerpaností či nepozorností ve škole.

Jaký přísun tekutin (včetně polévek, mléka, ovoce a ostatních potravin) je správný pro zdravé dítě za běžných klimatických podmínek, uvádí tabulka níže.




Např.: zdravé 11-leté dítě, vážící 38 kg by mělo celkově přijmout 38 kg x 50 ml = 1,9 l

Voda jako základ pitného režimu

Voda je pozoruhodná a přitom nedoceněná látka – bez jídla vydrží člověk měsíce, bez vody sotva několik dní. Ve vodě jsou rozpuštěny minerální látky, vitaminy a stopové prvky, které jsou nezbytné pro fungování organizmu, a probíhá v ní většina energetických reakcí. Voda a tekutiny vůbec jsou skvělým chladičem našeho organizmu a udržují stálost jeho vnitřního prostředí.
Voda je považovaná za základ pitného režimu. Stejně tak jsou jeho plnohodnotnou součástí i  nápoje obsahující zejména vodu (např. 100% džus výrazně ředěný vodou apod.). Neplatí, že není vhodná voda sycená oxidem uhličitým – navzdory předsudkům „neokyseluje“ krev.
Nemalý obsah vody nám dodávají i potraviny. Vodu z nich lze pro denní pitný režim přijmout až z 20 %, zbylých 80 % pak dodají tekutiny. Odborné studie dokazují, že potraviny jako mléko, sýry, zelenina, ovoce, ale třeba i ořechy, tedy v podstatě téměř vše, co konzumujeme, obsahuje vodu, kterou tělo účinně využije.

Jak se cítit fit?

Máte pocit, že je dodržování pitného režimu během nabitého dne příliš složité? Máme pro Vás několik tipů, jak to zvládnout.

1. Rozdělte si doporučené celodenní množství tekutin ve výši 2l do pravidelných dávek v průběhu celého dne.
2. Vždy mějte pití poruce, je jedno jestli jste doma, v práci nebo cestujete.
3. Různorodost ve výběru nápojů Vám usnadní naplnit doporučené denní množství tekutin. Jen dejte pozor, aby nápoje svojí energetickou hodnotou odpovídaly vašemu konkrétnímu životnímu stylu.
4. Nečekejte, až budete mít žízeň, protože v tu chvíli už vaše tělo trpí nedostatkem tekutin.


Ideální voda pro každodenní pití by měla být slabě mineralizovaná, aby nezatěžovala organizmus.
Přesně takovou je pramenitá voda Bonaqua. Má nízkým obsah sodíku a ideální množství minerálů, vyznačuje se charakteristicky čistou, jemnou chutí. Její jedinečné složení dokonale vyhovuje potřebám lidského těla.
Vychutnat si ji můžete čistou, s bublinkami i bez, nebo si můžete vybrat některou ze zajímavých příchutí.